Er din bedrift klar for Black Friday?

Mange av dere er sikkert tidlig i gang med planleggingen av Black Friday.

Det kan være lurt å definere målet deres:
Ønsker dere økt omsetning, nye kunder, eller tømming av lager?

Velg strategisk: Ikke alle varer må rabatteres — fokuser på produkter som tiltrekker kunder.

Bruk tydelig prismerking: Sørg for at gamle priser og rabatter vises korrekt i tråd med norske markedsføringsregler (jf. Forbrukertilsynet). 

Klargjør nettbutikken om du har en:
Sørg for at nettsiden tåler høy trafikk. Legg ut tilbudene tidlig for å unngå overbelastning. Sørg for å oppdatere bilder og tekster på varene dine i forkant, ikke akkurat i den mest travle tiden. 
Kampanjepriser kan legges inn i PCK i forkant med datostyring. 

I fysisk butikk: Lag tydelige soner for kampanjevarer.
Forbered køhåndtering og hold butikken ryddig.

Forsterk bemanningen om du kan:
Sett opp ekstra ansatte i kassen, på kundeservice og på gulvet. 
Kanskje du har behov for et ekstra kassepunkt også? 
Ta kontakt med oss om det.

Markedsfør smart! 
Bruk e-post, SMS eller sosiale medier.
Her kan du bruke "early access" for kunder på e-postlister f.eks. Kanskje de kan få tilbudsprisen en dag tidligere? 
Lag et kampaneforløp
1 uke før -> Sniktitt
Dagen før -> I morgen smeller det
På dagen - > Siste sjanse

Tenk også bærekraft og omdømme:
I Norge verdsetter vi ansvarlig handel
Unngå overforbrukskritikk - Fremhev kvalitet eller lang levetid. 
Kjør gjerne "Green Friday"-vri eller donèr en del av salget til en veldedig forening. 

Evaluer etterpå:
Hva virket og hva virket ikke.
Lag en Black Friday-rapport til neste år.

Lykke til med salget!

Kjenner du til historien til Black Friday?

Den aller første kjente bruken av uttrykket "Black Friday" stammer fra 1869 i USA – men da hadde det ingenting med shopping å gjøre.

Det ble brukt om en økonomisk krise som oppsto etter at to spekulanter prøvde å manipulere gullmarkedet, noe som førte til et børskrakk. Dagen ble kalt “Black Friday” fordi mange investorer tapte store summer.

Den moderne bruken av uttrykket kom fra Philadelphia på 1950- og 1960-tallet.
Politiet der begynte å bruke begrepet "Black Friday" for å beskrive dagen etter Thanksgiving, da massive folkemengder strømmet inn til byen for å handle og se på den årlige fotballkampen mellom hæren og marinen. Gatene var overfylte. Politiet måtte jobbe ekstra lange skift. Kaos og trafikkulykker var vanlig. Derfor kalte de dagen “svart” – i betydningen stressende og urolig, ikke feirende.

På 1980-tallet prøvde amerikanske butikker å endre betydningen av “Black Friday” til noe mer positivt.
De hevdet at det var dagen i året da butikkene "gikk fra røde tall til svarte tall" – altså fra underskudd til overskudd.
Dette markerte starten på den moderne handletradisjonen, med store rabatter og tilbud.

Fra 2000-tallet begynte konseptet å spre seg internasjonalt, drevet av internett og globale kjeder som Amazon, Apple og Walmart.

I Norge dukket Black Friday for alvor opp rundt 2010–2013, og siden da har det blitt en av de største handledagene i året – både i butikker og på nett.
I dag varer “Black Friday” ofte i flere dager eller uker, med begreper som:
Black Week
Black Weekend
Cyber Monday
(fokuserer på netthandel)

Forrige
Forrige

Tid for lagertelling

Neste
Neste

International E-Waste Day